kedd, július 15, 2025
Kezdőlap Életmód Mikulás és a Coca-Cola: Hogyan vált a piros ruha világszerte ünnepi szimbólummá

Mikulás és a Coca-Cola: Hogyan vált a piros ruha világszerte ünnepi szimbólummá

Amikor a Mikulásra gondolunk, azonnal egy piros kabátos, fehér szakállú, derűs öregember képe jelenik meg a szemünk előtt, aki örömet hoz a gyerekeknek. De vajon honnan származik ez a jellegzetes megjelenés? Mi köze a Mikulás ruhájának a Coca-Cola italhoz? Egyesek talán meglepődnének, ha tudnák, hogy a piros ruhás Mikulás képe, amit ma is minden évben látunk, nemcsak a népi hagyományoknak köszönhető, hanem egy híres italóriás marketingkampányának is.

A Mikulás eredete: Egy hagyomány kezdetei

A Mikulás, ahogy ma ismerjük, számos különböző kultúra és vallás hagyományaiból alakult ki. Az ősi keresztény hagyományokban Szent Miklós alakja áll a középpontban, aki a 4. századi Myrában (a mai Törökország területén) élt. Ő volt a gyermekek, tengerészek és szegények védőszentje, és a legenda szerint titokban ajándékokat osztogatott, hogy segítsen a rászorulókon. Az idő múlásával Szent Miklós alakja keveredett más népi hiedelmekkel, és így alakult ki az a Mikulás, akit ma is ünneplünk.

Az amerikai kontinensen azonban egy új, különleges fordulatot vett a Mikulás története, és ebben a Coca-Cola cégnek is szerepe volt.

A Coca-Cola és a Mikulás piros ruhája

Bár a Mikulás piros ruhája nem újkeletű ötlet, sokan a Coca-Cola-val társítják ezt a jellegzetes megjelenést. A cégnek valóban szerepe van abban, hogy a Mikulás imázsa olyannyira beépült a modern karácsonyi kultúrába, és miért éppen a piros ruhát választották neki. Az 1930-as évek elején a Coca-Cola marketingosztálya egy új karácsonyi reklámkampányt indított, amelyben a Mikulás szerepelt. Hirdetéseikben a Mikulás egy jóságos, kövér, piros ruhás öregemberként jelent meg, akit a gyerekek szeretettel vettek körül.

Ez a kampány azonban nemcsak az emberek karácsonyi emlékezetében rögzült, hanem a cég történetének is fontos része lett. A híres Haddon Sundblom festő, aki a Coca-Cola számára dolgozott, 1931-től kezdve rendszeresen készített reklámképeket, amelyekben a Mikulás szimpatikus, piros ruhás alakja dominált. A képeken a Mikulás a Coca-Cola italt fogyasztva, boldogan, derűsen jelent meg, és ez az imázs gyorsan világszerte elterjedt.

Miként vált ikonikus arccá a piros ruhás Mikulás?

A Coca-Cola reklámkampányainak köszönhetően a Mikulás piros ruhájának képe gyakorlatilag a 20. század végére már univerzálisan ismertté vált. Az a kedves, zömök figura, aki a reklámokban boldogan kortyolgatja kedvenc üdítőjét, az emberek fejében összefonódott a karácsony elengedhetetlen szimbólumával. Az új Mikulás képe szoros kapcsolatot ápolt a Coca-Cola piros színével, és ezt a színvilágot a cég mindmáig megőrzi a karácsonyi reklámjaiban.

A reklámok szintén hozzájárultak ahhoz, hogy a Mikulás modern, fogyasztói kultúrával összefonódó szimbólummá vált. Míg korábban a Mikulás nemcsak jóságos, hanem szigorú is lehetett (gondoljunk csak a régi európai Mikulás-legendákra, ahol a jó és rossz gyerekek megkülönböztetése is szerepelt), addig a Coca-Cola Mikulása egy derűs, szeretetteljes figura, akit mindenki örömmel fogadott.

A Coca-Cola Mikulás hatása a karácsonyi kultúrára

Bár sokan úgy vélik, hogy a Coca-Cola hozta létre a Mikulás piros ruháját, valójában nem ők voltak az elsők, akik ezt a színt választották. Azonban a cég marketingosztályának sikeres kampánya hatalmas hatással volt arra, hogy a piros ruhás Mikulás képét ma világszerte mindenhol felismerhetjük. Ezzel a Coca-Cola nemcsak egy reklámot futtatott, hanem egy olyan ünnepi ikont teremtett, amely a mai napig meghatározza a karácsonyi vásárok, a reklámok és az ünnepi családi pillanatok hangulatát.

A Mikulás, ahogyan most ismerjük, tehát egyfajta modern mítosz, amely az üzleti világ és a fogyasztói kultúra összefonódásából született. A Coca-Cola piros ruhás Mikulása azóta is egy olyan képsorozat része, amely az egész világon karácsonyi varázst teremt, és emlékeztet minket arra, hogy az ünnep igazi lényege a szeretet, az ajándékozás és a közös boldogság.

A Mikulás örökösei: Kik jönnek még a reklámokban?

Bár a Coca-Cola Mikulása még mindig az egyik legismertebb és legkedveltebb ünnepi arc, ma már számos más márka is átvette a karácsonyi reklámokban való szereplést. A piros ruhás figura tovább él a Coca-Cola színes világában, de a Mikulás története továbbra is tele van meglepetésekkel és új megközelítésekkel. Ha idén megnézed a Coca-Cola híres reklámját, biztos lehetsz benne, hogy nemcsak a terméket, hanem egy jól ismert ünnepi szimbólumot is vásárolsz vele.

Must Read

Amit a 3%-os hitelről tudni kell, de nem beszélnek róla

Banktól függően akár tízszeres eltérés is lehet az elbírálásban Szeptembertől indul a legfeljebb 3%-os kamatozású lakáshitel, mely legfeljebb 50 millió forintig, első lakás vásárlására vehető...

Mesés fa játszóház a kertben – így készülj fel a megépítésére

Ki ne álmodott volna egy saját kis menedékről a kert végében, ahol a gyerekek szabadon játszhatnak? Egy fa játszóház építése nagyszerű lehetőség erre. De...

Miért van szükséged marketing ügynökségre, ha komolyan gondolod az üzleted?

Ma már nem elég, ha csinálsz egy szép weboldalt, kiraksz pár képet Facebookra és hirdetsz néha. Az online jelenlét nem hobbi, hanem tudatos stratégia...

Új utak a maffia világába: az itáliai gyökerektől az amerikai álomig

A maffiatörténetek világa tele van titkokkal, árulásokkal, a hatalom és a becsület küzdelmeivel. A Mafia-játékok mindig is mesterei voltak annak, hogy a játékosokat ezekbe...

Önkéntes Vízadás – locsolj te is budapesti fákat!

Önkéntes Vízadó programot hirdet Budapesten a 10 millió Fa, Budapest önkormányzata, a Főkert és a beeco „ökosapplikáció”. Szervezett csoportos locsolásokhoz már most várják cégek...
G-8VLWY5LRTT